O hře Obecné Pravidla Rady Týmy Přehled Registrace Přihlásit se Po hře Výsledky Šifry a řešení Ohlasy Chaos Diskuse Odkazy Nepřihlášen

Šifry a řešení

Menu: Remix, Tvary, Dvojice, Astronomická, Zubatá, Matematika, Kolečka, Obrázky, Adjektiva, Tenis, Puzzle, Cílová.

Tiskové verze všech šifer.

Remix

První část úvodní šifry dostali hráči s posledními informacemi před hrou.

Remix

Na místě startu byla pak přehrávána zvuková část šifry Remix.mp3, později byla vyvěšena alternativní verze upřesňující počet a strukturu řešení:

RemixAlternativa

Písmena v části šifry na stanovišti zjevně tvoří sekvenci vybranou z písmen v mřížce čtené po řádcích. Každý ze tří různých hlasů v akustické verzi nebo každý typ písma v alternativní textové verzi si vyznačíme, nejlépe každý do zvláštní mřížky. Záhy zjistíme, že každý odpovídá jedné šifře (nebo nám to poradí alternativní textová verze, kde je to přímo napsáno):

  • Podsekvence V U R L… se vyskytuje v blocích 2×3 oddělených prázdnými řádky a sloupci, tudíž po vyznačení snadno čteme v Braillově písmu: OLSI PING PONG.
  • U druhé podsekvence N T K E… si všimneme, že vybraná písmena tvoří vodorovně dvojice, mezi kterými je vždy jedno políčko vynecháno. Tato střední políčka obsahují text UL CACOVICE MOST U TENISU.
  • Třetí podsekvenci A D Z D… stačí přečíst po sloupcích: LAVKA MALOM NADR ZAPAD DOLE.

Tvary

Tvary

Části písmen se nám nějak pomíchaly a musíme je roztřídit, abychom namísto patvarů dostali smysluplná písmena. Přímočará rekonstrukční šifra, která dává: DOMEK EON SKRYJOVA DOLE.

Tvary-solution

Dvojice

Dvojice

Text zjevně začíná MILÍ ÚČASTNÍCI PER PARTES a každý řádek obsahuje slovo rozbité na dvojice písmen, které lze poskládat dominovým způsobem na text:

MILÍ ÚČASTNÍCI PER PARTES OMLOUVÁME SE VÁM ZA TUTO POKAŽENOU ŠIFRU ALE NAVZDORY VŠEM NAŠIM SNAHÁM STÁLE OBSAHUJE PODIVNÉ CHYBY SNAD VÁS PŘÍLIŠ NEZMATOU

Výsledek tedy moc užitečný není, navíc rekonstrukci opravdu trochu kazí, že každý řádek obsahuje nějakou chybu, konkrétně jednu dvojici, která tam nepatří. Přebývající dvojice jsou většinou snadno identifikovatelné i bez rekonstrukce konkrétního slova, protože nenavazují. Když si je vypíšeme, dostaneme:

YP ÍK RU SA RČ BÍ OT OH TR NO UB HA RB KN AR BÍ ÍS DY PA AD PO VR AP ČÍ

To je opět domino, ze kterého už složíme konečné řešení VRBÍ SADY PARČÍK NOHA POTRUBÍ.

Astronomická

Astronomicka

Fází Měsíce je osm různých, každá přitom odpovídá nějaké poloze Měsíce vůči Zemi po 45 stupních, také Slunce má osm paprsků po 45 stupních. Fáze jsou uspořádány po dvojicích. Dvojice směrů po 45 stupních znamená semaforovou abecedu, jen musíme zjistit, jak fáze orientovat. S tím opět poradí Slunce, které je úplně napravo. Nalevo si učebnicový obrázek doplníme Zemí a Měsícem a zakreslíme fáze, jak jsou vidět ze Země:

Astronomicka-solution

Výsledkem je text VALCHARSKA PARK ZA POMNIKEM.

Zubatá

Zubata

Všimneme si, že se šifra skládá z bloků o šířce 3 a výšce 4. Některé se dokonce opakují, takže pravděpodobně představují písmena. Každý blok je zcela symetrický kolem svislé osy a jediná informace, kterou nese, je tedy vzor dlouhých a krátkých řádků. Jde jen o vertikálně zapsanou Morseovu abecedu. Řešení je LOZIBKY SCHODY NAHORE.

Matematika

Matematika-1 Matematika-2 Matematika-3

Část 1 definuje geometrické operace s písmeny: † a * značí vodorovné a svislé překlopení, + a × značí vodorovné a svislé přilepení, ∘ je napsání přes sebe a → znamená prosté zapsání obou symbolů. S použitím těchto pravidel umožňuje část 2 zkonstruovat významy proměnných označených malými řeckými písmeny:

α=Λ*=V
β=α* ∘ – = Λ ∘ –=A
γ=I=I
δ=– × γ = – × I=T
ε=α × γ = V × I=Y
ζ=ι × ι=B
η=Γ*=L
θ=λ → φ → η = O → PO → L=OPOL
ϑ=γ + α = I + V=N
ι=γ + ς† = I + ⊃=D
κ=ο ∘ _ = F ∘ _=E
λ=ς + ς† = ⊂ + ⊃=O
μ=∩*=U
ν=ι × γ = D × I=P
ξ=γ × μ = I × U=J
ο=η* ∘ – = Γ ∘ –=F
π=ς × ς† = ⊂ × ⊃=S
ϱ=γ + < = I + <=K
σ=β → α = A → V=AV
ς=⊃†=C
τ=ϑ → γ = N → I=NI
υ=μ → ξ → κ=UJE
φ=ν → λ = P → O=PO
ϕ=π → φ = S → PO=SPO
χ=ψ → κ=RE
ψ=ν ∘ \ = P ∘ \=R
ω=∠†* × ∠ = ⦢ × ∠=Z

A známe-li tyto významy, přečteme v části 3 text:

δχ δγδθ   ξγωϑκλιησ ϱενχ ππαγδσ υ  ωϕ  ξυ  ιληϑθ   τ βϕ  ψδλατ ϑβζχ ωγ
TRETITOPOLJIZNEODLAVKYPRESSVITAVUJEZSPOJUJEDOLNOPOLNIASPORTOVNINABREZI

Kolečka

Kolecka

Velikosti koleček se divoce liší, zkusíme si proto nějaká změřit. Poloměr nejmenšího je 1 mm, největšího 26 mm. To dává abecedu, text je ale trochu dlouhý na vyhaluzení a musíme využít tvary uvnitř koleček. Všimneme si, že každý prvek se vyskytuje právě ve dvou a každé kolečko kromě jednoho u E a jednoho u K obsahuje dva prvky, což umožňuje uspořádat kolečka do sekvence. Začneme-li od K, čteme KLEC NA MOTORKU PRED VOZOVNOU HUSOVICE.

Obrázky

Obrazky

Obrázky jsou samostatné či seskupeny po dvojicích a v jednom případě tvoří trojici, která je ovšem v uvozovkách, takže se bude interpretovat nějak jinak. Obrázky mají tvary písmen abecedy. Ba co více, každý obrázek má tvar písmene, které je právě jednou obsaženo ve slově tento obrázek popisujícím. Tato písmena si tedy vyznačíme a dostáváme:

  • koláč, duch = 22
  • zřícenina = 9
  • prapor (pirátská vlajka), deštník = 14
  • zavírací nůž = 9
  • myš = 3
  • pilka, blesk = 14
  • stetoskop = 9
  • pistole, dalehohled, sluchátko = 174
  • družice = 7
  • metr = 1
  • voda, trojzubec = 18
  • brýle = 1
  • bomba, louskáček = 26
  • vývrtka = 5
  • silnice, Eiffelova věž = 19
  • mixér = 3
  • muchomůrky = 8
  • most, hokejka = 15
  • komín = 4
  • hodiny, měsíc = 25

Dáváme přitom pozor na ostré nože a vysoké věže, jak napovídají úvodní instrukce, a pojmenujeme je též s přívlastky.

Získaná čísla převedeme na písmena abecedy, až na 174, které necháme být coby číslo, a čteme: VINICNI 174 GARAZE SCHODY.

Adjektiva

Adjektiva-1 Adjektiva-2

Všechna adjektiva jsou v ženském rodě – jsou to totiž jména brněnských ulic. Kam ale máme jít? Každé adjektivum má v druhé části šifry svůj protiklad (v jistém smyslu – na protiklad růžové a černé odkazovala nápověda v úvodních instrukcích):

  • blízká × vzdálená
  • černá × růžová
  • hasičská × požární
  • hlavní × vedlejší
  • horní × dolní
  • krátká × dlouhá
  • okrajová × vnitřní
  • okrouhlá × přímá
  • podzimní × jarní
  • prašná × úhledná
  • přední × zadní
  • rovnoběžná × kolmá
  • rušná × klidná
  • stará × nová
  • stinná × slunná
  • střední × krajní
  • svážná × rovná
  • údolní × horská
  • uzavřená × otevřená
  • úzká × široká
  • veselá × smutná
  • západní × východní
  • zimní × letní

Tedy každé až na dvě, po jednom v každé části: Světlá a Těsná. A ty nejen leží nedaleko, ale dokonce mají společný roh.

Tenis

Tenis-1 Tenis-2

Jedna část obsahuje výsledky tenisového turnaje 32 hráčů hraného klasickým vyřazovacím způsobem. Jméno každého hráče začíná jiným písmenem, tudíž ta se asi budou nakonec číst. Výsledky navádějí k rekonstrukci pavouka. Toho zrekonstruujeme, jak si myslíme, že se správně kreslí, nebo prostě jakkoli.

Druhá část obsahuje jen čísla 0–31. Nemáme tedy hráče hráče řadit (to by tam bylo 1–32), ale přiřadit jim pětibitová čísla – a zřejmě pomocí pavouka, který vypadá úplně jako binární strom, jen musíme správně napsat nuly a jedničky. Jelikož jde o turnaj, přiřadíme je podle vítězství/porážky; úvodní instrukce navíc upřesňují jak: jedničky vítězí, nuly prohrávají.

První písmena jmen tenistů pak dávají řešení ZASTÁVKA PODSEDNICKÁ ZA REKLAMOU.

Puzzle

Puzzle-1 Puzzle-2

Textová část obsahuje návod ke skládání puzzle, i když moc užitečný není. Odneseme si z ní především to, že barevných pruhů si při skládání nevšímáme a že věci, které k sobě patří, jsou nějak přeházené. Přeházená jsou písmena ve slovech, navazující obrázky jsou anagramy (s pojmenováním věci vypadající jako housle pomohou rady v úvodních instrukcích, takže víme, že je to o něco větší, a tedy viola):

  • azbuka a bazuka
  • čert a terč
  • datel a delta
  • garnát a granát
  • havíř a hříva
  • hořec a ořech
  • kabel a lebka
  • kapr a prak
  • karate a raketa
  • kobra a korba
  • korál a rolák
  • kosa a sako
  • kotel a loket
  • lampa a palma
  • lopatka a oplatka
  • nálepka a panelák
  • NATO a nota
  • oliva a viola

Na složené skládačce se pak skví velké zelené písmeno H. Vyloupl se nám tedy onen celkový obraz, za nímž se má něco skrývat. Nyní přichází chvíle ten dlouhý text v druhé části opravdu použít a podívat se, co se v něm skrývá za H. Čteme písmena po H a získáme řešení VCHOD MS TISNOVSKA.

Pro smysluplný výsledek je třeba mít silnou vůli pokračovat ve čtení, i když to moc nedává smysl, nebo opět použít úvodní instrukce. Ty napovídají, že H, na které už zapůsobilo jiné H, ztrácí speciální význam, a písmeno po něm už se nečte.

Cílová

Cilova-1

Každá část cílové správy obsahuje schéma hry a coby šifru řadu písmen, kompletní sada vypadá takto:

  1. FMUIPODSFRDAZUWAIADMHWNPEMEOEWUIBQMTTYGHVIQAUWBCHN
  2. GUVHWWPMDEUQLAXEDGZADTXQBUAFMCSJGGTQCWCATAGGZVFMPA
  3. HCWGDEBGBRLGXGYIYMVOZQHRYCWWUIQKLWANLUYTRSWMEUJWXN
  4. IKXFKMNAZECWJMZMTSRCVNRSVKSNCOOLQMHKUSUMPKMSJTNGFA
  5. JSYERUZUXRTMVSAQOYNQRKBTSSOEKUMMVCOHDQQFNCCYOSRQNN

Číslo části šifry sice podle pravidel neurčuje pořadí, ale nějak se ty části seřadit musejí, a zde zrovna řazení odpovídalo i číslování. V každém případě tvoří první písmena abecední posloupnost FGHIJ, druhá na první pohled nic, třetí ale UVWXY, čtvrtá obrácenou posloupnost IHGFE a podobných najdeme ještě dost. S tím lze utvořit hypotézu, že všechny sloupce jsou nějaké aritmetické abecední posloupnosti, a ověřit ji. Kroky v posloupnostech jsou ovšem dost malé a nic nekódují. Další přirozená operace s posloupností je doplnění dalšího (šestého) člene, což už na řešení vede: KAZDY CLOVEK CHYBUJE JEN HLUPAK VSAK NA SVEM OMYLU SETRVAVA.